Kontakt ul. Św. Józefa 17, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 49 56
e-mail: ucs-sekretariat@umk.pl

Movember / Wąsopad

Zdjęcie ilustracyjne
Listopad to czas, by mówić głośno o zdrowiu mężczyzn.

Movember, znany również jako Wąsopad, to międzynarodowa kampania społeczna, która od lat zwraca uwagę na znaczenie profilaktyki zdrowotnej wśród mężczyzn. Jej głównym symbolem są zapuszczane w listopadzie wąsy – nie tylko dla zabawy, ale przede wszystkim po to, by przypominać o tym, jak ważne jest dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne.

Historia Movember

Historia kampanii Movember sięga końca lat 90. XX wieku. W 1999 roku australijska telewizja Seven Nightly News pokazała reportaż o grupie młodych mężczyzn z Adelajdy, którzy wpadli na nietypowy pomysł – zapuszczania wąsów przez cały listopad w celach charytatywnych. Nazywali siebie Movember Committee, a nazwa ta powstała z połączenia słów moustache (wąsy) i November (listopad).

Początkowo w inicjatywie wzięło udział zaledwie 80 osób, jednak szybko przerodziła się ona w ogólnokrajowy fenomen. Pierwsza edycja miała nieco humorystyczny charakter – mężczyźni z Adelajdy chcieli zebrać pieniądze dla organizacji Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA), sprzedając koszulki z hasłem „Growing whiskers for whiskers” – czyli „Rosnące wąsy dla wąsaczy”.

Nowe oblicze kampanii pojawiło się kilka lat później. W 2004 roku grupa znajomych z Melbourne – Adam Garone, Travis Garone, Luke Slattery i Justin (JC) Coughlin – postanowiła odświeżyć ideę „męskiego listopada”, nadając jej szczytny cel. 30 mężczyzn zapuszczało wąsy przez 30 dni, by zwrócić uwagę na problemy zdrowotne mężczyzn – raka prostaty i depresję.

Akcja zyskała ogromny rozgłos. Już rok później prawie 500 uczestników zebrało ponad 40 tysięcy dolarów australijskich na rzecz fundacji walczącej z rakiem prostaty – była to wówczas największa darowizna w historii tej organizacji.

Wkrótce inicjatywa przerodziła się w oficjalną Movember Foundation, a trzy lata później uzyskała status organizacji charytatywnej w Australii. Od tego czasu ruch rozprzestrzenił się na cały świat, inspirując miliony mężczyzn do zapuszczania wąsów i – co ważniejsze – do rozmowy o zdrowiu.

Dlaczego to ważne?

  • Rak prostaty to drugi najczęściej występujący nowotwór u mężczyzn.

  • Rak jąder może dotyczyć nawet mężczyzn w wieku 20–35 lat.

  • Co roku na świecie ponad pół miliona mężczyzn umiera z powodu raka prostaty.

  • Regularne samobadanie i profilaktyka urologiczna pozwalają na wykrycie choroby we wczesnym stadium.

 

pozostałe wiadomości

galeria zdjęć

Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture.